Τι Τρώμε

Οι διατροφικές παγίδες των εορτών

Οι διατροφικές παγίδες των εορτών

Οι γιορτές των Χριστουγέννων αποτελούν για πολλούς την τέλεια ευκαιρία για ένα διατροφικό ξεφάντωμα. Για τους διαιτολόγους θεωρούνται από τις πιο «επίφοβες» για παρεκτροπές περιόδους. Από τις αρχές κιόλας του Δεκέμβρη, οπότε και μπαίνουμε σε εορταστικό κλίμα, μέχρι την κορύφωση των εορτών την Παραμονή Χριστουγέννων, ανήμερα Χριστούγεννα, Παραμονή Πρωτοχρονιάς, Πρωτοχρονιά, των Φώτων, είναι κάποια από τα πολλά τραπέζια που πρόκειται να ακολουθήσουν. Οι κυριότερες διατροφικές παγίδες αυτή την περίοδο αφορούν :

  1. Την αυξημένη παρουσία και κατανάλωση γλυκών
  2. Την αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ
  3. Τη μετατόπιση των γευμάτων το βράδυ στα ρεβεγιόν

Ωστόσο, όπως για κάθε εορταστική περίοδο του έτους έτσι και τώρα αυτό που συστήνεται από τους ειδικούς του χώρου της διατροφής είναι χαλαρώστε αλλά μην παρεκτραπείτε ολοκληρωτικά. Ας δούμε λοιπόν πώς :

Τις ημέρες αυτές ζούμε την ψευδαίσθηση ότι τα γλυκά δεν μπορούμε να τα δοκιμάσουμε σε άλλη περίοδο του χρόνου και σαν τον «χαμένο θησαυρό» που ανακαλύψαμε μετά από κόπο, σπεύδουμε να τα χαρούμε. Η κατανάλωση 1-2 γλυκισμάτων ημερησίως στην περίοδο των γιορτών είναι κάτι που και την υγεία μας δεν επιβαρύνει και σύμφωνο με τις περιστάσεις είναι. Το να παίρνουμε το κουτί με τα μελομακάρονα μπροστά μας ή να τρώμε 3 δίπλες μαζεμένες επειδή είναι ζεστές ή κάθε φορά που περνούμε από την κουζίνα να τσιμπολογούμε ένα χριστουγεννιάτικο μπισκοτάκι επειδή …Χριστούγεννα είναι, αυτό συνιστά την υπερβολή.

Όσον αφορά το αλκοόλ εδώ επίσης χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Αν αναλογιστεί κανείς ότι ένα γραμμάριο αλκοόλ μας δίνει εφτά θερμίδες, αντιλαμβάνεστε εύκολα πόσο μπορεί να επηρεαστεί το βάρος από τα αρκετά ποτά των ημερών. Για το λόγο αυτό συστήνεται κατανάλωση αλκοολούχων με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, όπως το κρασί και η μπίρα, σε ποσότητα που δεν ξεπερνά τα ένα με δύο ποτήρια την ημέρα.

Ας πάμε τώρα στα εορταστικά τραπέζια. Σίγουρα εδώ τα πράγματα χαλαρώνουν. Είναι όμως σκόπιμο αφενός να έχουμε κάποιους μικρούς αλλά βασικούς κανόνες συμπεριφοράς στα γεύματά μας, αφετέρου να μαζευτούμε στα μεσοδιαστήματα των εορτών. Στα εορταστικά τραπέζια δοκιμάστε από όλα έχοντας στο μυαλό σας κάποιους βασικούς κανόνες :

  • Προτιμήστε άσπρο κρέας (κοτόπουλο, γαλοπούλα) αντί για κόκκινο κρέας (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί), αφαιρώντας το ορατό λίπος
  • Να συνοδεύετε πάντα τα γεύματα από σαλάτες φρέσκων κατά προτίμηση λαχανικών
  • Αποφεύγετε όταν έχετε πολλά πιάτα στο τραπέζι  να «τσιμπάτε» με το χέρι. 
  • Προτιμήστε γλυκά όπως μελοκάρονα και δίπλες
  • Προτιμήστε τη χρήση ελαιολάδου κατά το μαγείρεμα  
  • Προτιμήστε την κατανάλωση κόκκινου κρασιού ή μπύρας

Τα διαστήματα από 27 Δεκεμβρίου έως και 30 Δεκεμβρίου, καθώς επίσης και από 2 Ιανουαρίου έως  τα Φώτα είναι σημαντικά,  ούτως ώστε να ξεκουράσουμε λίγο τον οργανισμό μας, την καρδιά μας, να μαζέψουμε λίγο το βάρος μας και γενικότερα να δώσουμε στον οργανισμό μας τη δυνατότητα να ενεργοποιήσει τους δικούς του μηχανισμούς αποτοξίνωσης. Προς την κατεύθυνση αυτή τις συγκεκριμένες ημέρες αποφύγετε ζωικές πρωτεΐνες (κρέας, κοτόπουλο, αλλαντικά, τυριά), αλάτι (στο φαγητό και στο μαγείρεμα) και νοστιμίστε το πιάτο σας με περισσότερα μυρωδικά και μπαχαρικά, όπως λεμόνι, ξύδι, πιπέρι μαϊντανός, άνηθος Αποφύγετε φαγητό εκτός σπιτιού (τύπου delivery). Προτιμείστε περισσότερα  φρούτα και φρέσκους χυμούς,   λαχανικά (ωμά και βραστά),  προϊόντα ολικής άλεσης (ψωμί, ζυμαρικά, δημητριακά …), όσπρια., ξηρούς καρπούς σε ανάλατη μορφή. Πίνετε άφθονο νερό, καθώς και αφεψήματα όλων των ειδών,  όπως τσάι, φασκόμηλο, χαμομήλι.

 

Επιστροφή στη λίστα