Κύκλος Ζωής

Διατροφικές Συμβουλές για μια «Ασφαλή»  Εγκυμοσύνη

Διατροφικές Συμβουλές για μια «Ασφαλή» Εγκυμοσύνη

Μαρία Πετρογιάννη
Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος, Μsc
Υποψήφια διδάκτωρ Χαροκόπειου Πανεπιστημίου

 

Στην ευαίσθητη αυτή περίοδο που διανύεται είναι σίγουρο ότι θέλετε ότι καλύτερο και πιο ασφαλές για εσάς αλλά και για το μωρό σας. Η  σωστή και ισορροπημένη διατροφή όσο είστε έγκυος δεν εξαρτάται μόνο από τις τροφές που πρέπει να τρώτε, αλλά και από αυτές που είναι καλό να αποφεύγετε. Ορισμένες τροφές μπορεί να μην ήταν βλαβερές πριν την εγκυμοσύνη για εσάς, αλλά τώρα μπορούν να  βλάψουν το μωρό σας ή εσάς. Καλό είναι λοιπόν να είστε ενήμερες και η ασφάλεια στη διατροφή να είναι στις προτεραιότητές σας.

  • Το αλκοόλ είναι ουσία που διαπερνά τον πλακούντα και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην εγκεφαλική ανάπτυξη του εμβρύου. Ως εκ τούτου, η πιο ασφαλής επιλογή είναι η αποφυγή του καθόλη την διάρκεια της εγκυμοσύνης και κυρίως το πρώτο τρίμηνο. Μετά το πρώτο τρίμηνο ένα ποτηράκι κρασί σε ιδιαίτερες περιστάσεις όπως κάποια γιορτή ή κάποια επέτειος δεν αποτελεί πρόβλημα.
  • Η καφεΐνη περνά και αυτή τον πλακούντα και μπορεί να επηρεάσει τους καρδιακούς παλμούς του εμβρύου αλλά και το βάρος του. Η κατανάλωση της καφεΐνης που περιέχεται κυρίως στο καφέ αλλά και σε αναψυκτικά τύπου κόλα, στο τσάι και σε κάποια ενεργειακά ποτά θα πρέπει να περιορίζεται. Συστήνεται η κατανάλωση καφεΐνης να μην ξεπερνά τα 200mg ημερησίως (1 φλιτζάνι 240ml καφές φίλτρου 115-175mg, espresso 90mg, στιγμιαίος καφές 65-100mg, τσάι 30mg στιγμιαίο και 60mg βραστό, αναψυκτικό τύπου cola το κουτάκι 37mg). Καλύτερη επιλογή αποτελεί ο καφές χωρίς καφεΐνη και το χαμομήλι.
  • Θα πρέπει να αποφεύγετε την κατανάλωση βοτάνων όπως το δίκταμο, η αλόη, η αντράκλα, η λουΐζα και το φασκόμηλο.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση μαλακών και μπλε τυριών όπως το μπλε Δανέζικο, το Μπρι, το Καμαμπέρ, το ροκφόρ, τη Γκοργκοντζόλα λόγω της ενδεχόμενης παρουσίας βακτηρίων όπως είναι η λιστέρια. Η ασθένεια που μπορεί να προκληθεί ονομάζεται λιστερίωση και μπορεί να οδηγήσει σπάνια βέβαια σε αποβολή, ή σε πρόωρο τοκετό. Αν δεν μπορείτε να αποφύγετε την κατανάλωση αυτών των τυριών, φροντίστε να τα τρώτε μαγειρεμένα, αφού οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να σκοτώσουν τα βακτήρια. 
  • Μην καταναλώνετε γαλακτοκομικά προϊόντα που δεν είναι παστεριωμένα.
  • Το αυγό καλό είναι να τρώγεται καλά μαγειρεμένο ή σφικτό γιατί υπάρχει κίνδυνος τροφικής δηλητηρίασης λόγω του βακτηριδίου της σαλμονέλας. Θα πρέπει να αποφεύγονται τρόφιμα που περιέχουν ωμά αυγά (πχ μαγιονέζα, διάφορες κρέμες, μους και παγωτά άγνωστης προέλευσης)
  •  Προσοχή χρειάζεται και στην κατανάλωση  θαλασσινών (ωμών ή μαγειρεμένων), σούσι, καπνιστού σολωμού γιατί μπορεί να προκαλέσουν δηλητηρίαση ή λιστερίωση.
  • Τα ψάρια σε κονσέρβα και τα πολύ μεγάλα ψάρια καλό είναι να αποφεύγονται γιατί έχουν υδράργυρο και άλλα βαρέα μέταλλα.
  • Όλα τα κρέατα και τα πουλερικά πρέπει να τρώγονται καλοψημένα. Ιδιαίτερη προσοχή δώστε στον κιμά, στο γύρο και στα λουκάνικα.
  • Καλύτερα να αποφεύγετε όλα τα αλλαντικά (σαλάμι αέρος, μορταδέλα) και να προτιμάτε τα αεροστεγώς συσκευασμένα από τα φρεσκοκομμένα ζαμπόν.
  • Τα φρούτα και τα λαχανικά πρέπει να πλένονται σχολαστικά γιατί ενέχεται κίνδυνος λοίμωξης από ένα παράσιτο το τοξόπλασμα. Η τοξοπλάσμωση μπορεί να οδηγήσει σε αποβολή ή σε γέννηση παιδιού με προβλήματα ανάπτυξης, επιληψία ή κώφωση.  Προσοχή λοιπόν στο πλύσιμο των ωμών φρούτων και λαχανικών. Πέρα από το άφθονο νερό μπορείτε να χρησιμοποιείται και ξύδι.
  • Να ελέγχετε τις ημερομηνίες λήξης των τροφίμων.
  • Να αποφεύγετε να τρώτε τα υπολείμματα τροφίμων ή τουλάχιστον να τα ζεσταίνετε καλά.
  • Μην ξεχνάτε να πλένετε τα χέρια σας πριν ξεκινήσετε το μαγείρεμα και πριν ξεκινήσετε το φαγητό.
  • Τέλος, να προσέχετε την καθαριότητα του ψυγείου και γενικά των χώρων που αποθηκεύετε ή κόβετε τα τρόφιμα.  

 

 

Επιστροφή στη λίστα