Διατροφή και Καρκίνος του Μαστού
Είναι γεγονός πως η πολύπλευρη σημασία της σωστής διατροφής στη πρόληψη του καρκίνου, δεν αποτελεί σήμερα συνείδηση του μέσου πολίτη. Δεν είναι λίγοι αυτοί, που εξακολουθούν να πιστεύουν πως “αν είναι να σου συμβεί θα σου συμβεί” και πως κάθε προσωπική προσπάθεια, με καθαρά προληπτική κατεύθυνση, είναι μάταια.
Και όλα αυτά τη στιγμή που το Παγκόσμιο Ταμείο Έρευνας για τον Καρκίνο (WCRF) αλλά και το Αμερικανικό Ινστιτούτο Έρευνας για τον Καρκίνο (AICR) ανακοινώνουν1 πως ποσοστό της τάξεως του 30%-40% όλων των καρκίνων που εκδηλώνονται, σχετίζεται με την διατροφή, την μειωμένη σωματική δραστηριότητα, την παχυσαρκία και με άλλους παράγοντες, που βρίσκονται σε απόλυτη συνάρτηση με τον τρόπο ζωής μας και συνεπώς θα μπορούσαν να αλλάξουν.
Τι προκαλεί τον καρκίνο?
Τι είναι ο καρκίνος του μαστού?
Ο καρκίνος του μαστού ξεκινά από ένα κύτταρο του μαστού που υπέστη βλάβη και το οποίο διαιρείται με ανεξέλεγκτο ρυθμό, οδηγώντας στη δημιουργία μιας άμορφης συμπαγής μάζας, ενός «σβώλου». Σε καμία περίπτωση όμως, δεν πρέπει να θεωρηθεί πως όλοι οι «σβώλοι» σε έναν μαστό, αντιπροσωπεύουν καρκινώματα. Οκτώ από τους δέκα συμπαγείς σβώλους, αποδεικνύονται συνήθως καλοήθεις. Παρόλο αυτά ΚΑΘΕ αλλαγή στη συνηθισμένη μορφή του στήθους, πρέπει να αναφέρεται και να ελέγχεται από τον ειδικό ιατρό.
Επτά βήματα που θα σας βοηθήσουν να μειώσετε το ρίσκο για εμφάνιση καρκίνου του μαστού :
1. Μετριάστε την κατανάλωση αλκοόλ – Η κατανάλωση αλκοόλ έχει μέσω αρκετών επιστημονικών ερευνών 2,3,4 ταυτιστεί, με την αύξηση του κινδύνου για εμφάνιση καρκίνου του μαστού στις γυναίκες, κυρίως λόγω επιρροής του στα επίπεδα των φυλετικών στεροειδών ορμονών. Περιορίστε λοιπόν την κατανάλωση του αλκοόλ, σε μια το πολύ μερίδα καθημερινά.
1 μερίδα αλκοόλ = 50 ml ποτών όπως το ουίσκι, η βότκα, το τζιν
= 120 ml κρασί
= 1 κουτάκι (330 ml) μπίρα.
2. Μειώστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και των προϊόντων του – Σημαντικές επιστημονικές μελέτες5,6,7 υποδεικνύουν σαφή σχέση, μεταξύ της μεγάλης κατανάλωσης κόκκινου κρέατος (μοσχάρι, αρνί, κατσίκι, χοιρινό) και προϊόντων του και της εκδήλωσης καρκίνου του μαστού. Μέχρι και σήμερα, μπορεί να μην έχει πλήρως διευκρινιστεί αν η συγκεκριμένη αρνητική επιρροή της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος, οφείλεται στο κορεσμένο λίπος που εμπεριέχει, στη ζωική πρωτεΐνη ή σε ουσίες όπως οι ετεροκυκλικές αμίνες (ΗΑs) και οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες (ΡΑΗs), παραταύτα οι συστάσεις όλων των έγκριτων διεθνών φορέων υγείας είναι σαφείς :
Περιορίστε τη κατανάλωση κρέατος σε 2 -3 φορές το μήνα.
1 μερίδα φρούτου = 1 μέτριο φρούτο ή ¾ ποτήρι χυμός φρούτου
1 μερίδα λαχανικών = 1 ατομικό μπολ σαλάτα με λαχανικά
6. Διατηρείστε το σωματικό σας βάρος μέσα σε φυσιολογικά όρια – Τα νεώτερα επιστημονικά δεδομένα, αναδεικνύουν τη σημασία του σωματικού βάρους στους παράγοντες που διαμορφώνουν τον κίνδυνο για την εκδήλωση διαφόρων μορφών καρκίνου. Για παράδειγμα η υπερινσουλιναιμία, συχνή συνοδός κατάσταση της παχυσαρκίας, πυροδοτεί μια σειρά αλλαγών στα επίπεδα σημαντικών παραγόντων, όπως για παράδειγμα η σωματομεδίνη-1 (insulin growth factor -1, IGF-1) που εμπλέκεται στο καρκίνο του μαστού17. Από την άλλη, τα λιποκύτταρα συμπεριφέρονται ως ενδοκρινή κύτταρα, εκκρίνοντας μια σειρά ορμονών και αυξητικών παραγόντων, που επίσης παίζουν σημαντικό ρόλο στην εκδήλωση του καρκίνου του μαστού. Η διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους επιτυγχάνεται όταν υπάρχει ισορροπία μεταξύ της ενέργειας που αποδίδουν οι καταναλισκόμενες τροφές και της ενέργειας που δαπανάται. Ο στόχος για το σωματικό σας βάρος πρέπει να επικεντρώνεται σε δύο σημεία :
a) διακύμανση Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) από 18,5 έως 25
{ΔΜΣ = βάρος σε κιλά / (ύψος σε μέτρα)2 }
b) περιφέρεια μέσης < 80 εκατοστά για τις γυναίκες και <94 εκατοστά για τους άνδρες
Μην ξεχνάτε πως ο επιστήμονας διαιτολόγος μπορεί να σας βοηθήσει μέγιστα στην επίτευξη αλλά και στη διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους, προσεγγίζοντας υπεύθυνα και με κατάλληλο τρόπο το πρόβλημά σας.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΡΕΙΤΕ ΣΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΡΚΙΝΟ ΤΟΥ ΜΑΣΤΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «ΠΑΝΩ ΑΠΌΛΑ ΓΥΝΑΙΚΑ» ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΔΙΟΠΤΡΑ», ΜΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΜΕ ΚΑΡΚΙΝΟ ΜΑΣΤΟΥ
Με την επιμέλεια του Δ.Σ.του ΕΙΔ
Βιβλιογραφία:
1. Food, Nutrition and Prevention of Cancer: a global perspective – 1997 - P.522
2. Nkondjock A, Ghadirian P. Risk factors and risk reduction of breast cancer. Med Sci (Paris). 2005 Feb;21(2):175-180.
3. Mokbel K. Risk-reducing strategies for breast cancer--a review of recent literature. Int J Fertil Women Med. 2003 Nov-Dec;48(6):274-7.
4. Onland-Moret NC, Peeters PH, van der Schouw YT, Grobbee DE, van Gils CH. Alcohol and endogenous sex steroid levels in postmenopausal women: a cross-sectional study. J Clin Endocrinol Metab. 2005 Mar; 90 (3) : 1414-9.
5. van der Hel OL, Peeters PH, Hein DW, Doll MA, Grobbee DE, Ocke M, Bueno de Mesquita. HBGSTM1 null genotype, red meat consumption and breast cancer risk. Cancer Causes Control. 2004 Apr;15(3):295-303
6. Cho E, Spiegelman D, Hunter DJ, Chen WY, Stampfer MJ, Colditz GA, Willett WC. Premenopausal fat intake and risk of breast cancer.
J Natl Cancer Inst. 2003 Jul 16;95 (14):1079-85
7. Dai Q, Shu XO, Jin F, Gao YT, Ruan ZX, Zheng W. Consumption of animal foods, cooking methods, and risk of breast cancer. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2002 Sep;11(9):801-8
8. Terry PD, Terry JB, Rohan TE. Long-chain (n-3) fatty acid intake and risk of cancers of the breast and the prostate: recent epidemiological studies, biological mechanisms, and directions for future research.
J Nutr. 2004 Dec;134(12 Suppl):3412S-3420S
9. Saldeen P, Saldeen T. Women and omega-3 Fatty acids. Obstet Gynecol Surv. 2004 Oct;59(10):722-30
10. Alessandra Tavani, Claudio Pelucchi, Maria Parpinel, Eva Negri, Silvia Franceschi, Fabio Levi, Carlo La Vecchia. n-3 polyunsaturated fatty acid intake and cancer risk in Italy and Switzerland (p 113-116). International Journal of Cancer (Volume 105, Issue1,2003)
11. M Gago-Dominguez et al.Opposing effects of dietary n-3 and n-6 fatty acids on mammary carcinogenesis: The Singapore Chinese Health Study. British Journal of Cancer (2003) 89, 1686-1692
12. Alarcon de la Lastra C, Barranco MD, Motilva V, Herrerias JM. Mediterranean diet and health: biological importance of olive oil.
Curr Pharm Des. 2001 Jul;7(10):933-50
13. Sieri S, Krogh V, Pala V, Muti P, Micheli A, Evangelista A, Tagliabue G, Berrino F. Dietary patterns and risk of breast cancer in the ORDET cohort. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2004 Apr;13(4):567-72
14. Willett WC. Specific fatty acids and risks of breast and prostate cancer: dietary intake. Am J Clin Nutr. 1997 Dec;66(6 Suppl):1557S-1563S
15. Lee IJ, Han F, Baek J, Hisatsune A, Kim KC. Inhibition of MUC1 expression by indole-3-carbinol. Int J Cancer. 2004 May 10; 109 (6):810-6
16. Keck AS, Finley JW. Cruciferous vegetables: protective mechanisms of glucosinolate hydrolysis products and selenium. Integr Cancer Ther. 2004 Mar; 3 (1): 5-12.
17. Hankinson SE, Schernhammer ES. Insulin-like growth factor and breast cancer risk: evidence from observational studies. Breast Dis. 2003;17:27-40.
